En plats för sånt som inte ryms


Min blogg finns på 
hundbry.blogspot.com. 
Där försöker jag att hyfsat ofta skriva hyfsat kortfattade inlägg som handlar hundträning, mestadels då reflektioner kring min egen träning med världens härligaste malletik Caki.

Den här sidan är istället en dumpplats för lägre utläggningar relaterade till hund och hundträning som jag får för mig att skriva ibland. Anledningen till att lägger dem här är att de är för gamla, för långa eller ligger utanför ramarna ämnesmässigt för att passa i bloggen såsom jag har tänkt att den ska se ut. Texterna är mer eller mindre aktuella (=mer eller mindre pinsamma), men jag har bestämt att jag får lov att stå för dem även om jag kanske har ändrat mig angående vissa saker.

Uppdateringar här kommer att vara sällsynta, så bry er inte om att hålla koll. Jag skriver i bloggen om något läggs ut här. Ni är hemskt välkomna att tycka till (i bloggen eller via mejl) om det jag skriver även om ni inte känner mig eller inte håller med. Det vore bara roligt! 

22 oktober 2008

Träningsrapport och bilder

Caki börjar bli jätterolig att träna med. Jag försöker verkligen hålla fingrarna i styr och inte göra för mycket, men det blir nåt kort litet shejpingpass nästan varje dag och det är bara så kul! Mitt mål just nu är att så lite frön hos henne som kan ligga och gro ett tag. Inga planer på att få till några exakta rörelser alltså.

Tidigare har jag ju börjat bygga värde i att hålla vissa positioner (sitt/ligg/stå) vid utfodring. Då shejpar jag inte fram positionerna utan hjälper henne helt enkelt att hitta en position för att sedan "mata" henne i den och gradvist sträcka tiden. Så småningom vill jag ju att hon även ska kunna bjuda på ett sättande/läggande/ställande spontant men det har jag ingen brådska med. Tanken är att när jag väl börjar med det så har hon redan ett värde i att stanna kvar där.. Får se om det funkar..

När jag shejpar så är det alltså andra små saker som jag jobbar med. Målet är så klart att hon ska börja få en förståelse för träningssystemet och lära sig att ta egna initiativ. Dessutom vill jag gärna att hon ska öka sin kroppskännedom och bli medveten om att man kan göra många olika saker med många olika delar av kroppen. Hittills har hon fått prova på:

Nostarget i handflatan

Putta på en liten boll med foten
(för att väcka tanken att man kan använda fötterna innan jag började med tasstargeten, tidigare så använde hon munnen till allt)

Ställa sig (och stå kvar) på musmatta

Kliva upp med alla tassarna på en liten låda (Här har jag börja belöna henne ur position framåt för att hon sen ska välja att backa upp på den i nästa repetition. Tanken är att få ökad medvetenhet om bakbenen lite på köpet.)

Börjat lite smått på att hon ska gripa/hålla en slangbit (man kunde ju tro att det här skulle gå av sig själv med en malle, men det är inte lika logiskt att bita i en slang för att få en godis som att sitta på pass nedanför trappan och bita i byxben som går förbi.)

Det var väl ungefär allt så här långt.