En plats för sånt som inte ryms


Min blogg finns på 
hundbry.blogspot.com. 
Där försöker jag att hyfsat ofta skriva hyfsat kortfattade inlägg som handlar hundträning, mestadels då reflektioner kring min egen träning med världens härligaste malletik Caki.

Den här sidan är istället en dumpplats för lägre utläggningar relaterade till hund och hundträning som jag får för mig att skriva ibland. Anledningen till att lägger dem här är att de är för gamla, för långa eller ligger utanför ramarna ämnesmässigt för att passa i bloggen såsom jag har tänkt att den ska se ut. Texterna är mer eller mindre aktuella (=mer eller mindre pinsamma), men jag har bestämt att jag får lov att stå för dem även om jag kanske har ändrat mig angående vissa saker.

Uppdateringar här kommer att vara sällsynta, så bry er inte om att hålla koll. Jag skriver i bloggen om något läggs ut här. Ni är hemskt välkomna att tycka till (i bloggen eller via mejl) om det jag skriver även om ni inte känner mig eller inte håller med. Det vore bara roligt! 

03 oktober 2008

Godisfunderandet fortsätter

Än så länge håller jag mig alltså ifrån (de i förväg iordningställda) godisburkarna (med olika sorter och storlekar) och försöker utveckla de sociala bitarna.


Jag vet att man kan resonera på olika sätt angående det här med att försöka göra en förstärkning/aktivitet mer betydelsefull för hunden. Ett sätt att tänka är att man kan försöka höja värdet på den aktuella aktiviteten genom att låta den följas av något som man vet att hunden gillar mkt (ex kela lite först - ge godis sen). ett annat sätt att resonera på är att om man under en tid endast ger hunden de förstärkare som är ganska roliga, och inte de som är superroliga, så kommer de ganska roliga förstärkarna bli de roligaste hunden har att tillgå. Denna relativa "det roligaste sim finns"-position är något som kan vara gynnsamt för att man, om man jobbar med det på rätt sätt, ska kunna höja värdet på dessa förstärkningar. Båda sätten fungerar nog, samtidigt som det rimligtvis finns nackdelar med båda, så det gäller väl att ha lite känsla för när man ska använda vad.


Som jag kör just nu påminner om det senare sättet, men motivet är inte så enkelt som att jag tror att det är det mest effektiva sättet att få en hund som älskar sociala belöningar.


Jag är faktiskt lite tveksam till att använda mig av den första sortens "värdehöjningsteknik" när det gäller vissa saker som exempelvis att utveckla socialt samspel. Om man inte enbart försöker betinga sin egen närvaro till trevligheter som godis, så innefattar ju den här typen av träning att man i viss mån shejpar fram ett beteende från hunden. Helt klart är träningen väldigt effektiv om man passar på att följa upp just det sociala beteende man gillar, ex viftande svans och slick i ansiktet, med en godis eller annan förstärkare. Naturligtvis sker också just dett helt naturligt många gånger och det är klart att vi ska utnyttja den positiva effekren i att kunna presentera nåt hunden gillar efter att vi först gosat/latjat lite. jag vill dock inte systematiskt göra "rätt" typ av socialt beteende som kriterium för att nå en annan förstärkare. För mig är det viktigt att Caki själv får utveckla sitt sätt att umgås med mig (och andra) och att den sociala interaktionen är det enda som formar hennes beteende.


Jag tror även att det finns en annan problematisk aspekt med det här att "shejpa" fram sociala beteende. Mer om detta och varför jag skulle vara försiktig med att belöna ex lek med godis senare (man kan ju inte skriva ett hur långt inlägg som helst).