En plats för sånt som inte ryms


Min blogg finns på 
hundbry.blogspot.com. 
Där försöker jag att hyfsat ofta skriva hyfsat kortfattade inlägg som handlar hundträning, mestadels då reflektioner kring min egen träning med världens härligaste malletik Caki.

Den här sidan är istället en dumpplats för lägre utläggningar relaterade till hund och hundträning som jag får för mig att skriva ibland. Anledningen till att lägger dem här är att de är för gamla, för långa eller ligger utanför ramarna ämnesmässigt för att passa i bloggen såsom jag har tänkt att den ska se ut. Texterna är mer eller mindre aktuella (=mer eller mindre pinsamma), men jag har bestämt att jag får lov att stå för dem även om jag kanske har ändrat mig angående vissa saker.

Uppdateringar här kommer att vara sällsynta, så bry er inte om att hålla koll. Jag skriver i bloggen om något läggs ut här. Ni är hemskt välkomna att tycka till (i bloggen eller via mejl) om det jag skriver även om ni inte känner mig eller inte håller med. Det vore bara roligt! 

08 oktober 2008

En ulv i fårakläder

Eller kanske man ska säga en ulv i rävungekläder med tanke på hur hon ser ut. Det lilla gullefjunet testar för fullt var gränserna går för vad man kan få ut av livet. Kanske man får som man vill (slippa bli upplyft) om man morrar och låter farlig tänkte hon, det funkar ju på den där svartvita saken (Ebba går faktiskt undan för den lilla illbattingen ibland). Tänk va, Caki som är så liten och söt... (när hon blir sur ser hon ut som en liten rabiessmittad fladdermus).

Hon började testa beteendet för några dagar sedan men vi var inte helt säker på vad det var (om hon var rädd, el allmänt gasad eller nåt) så vi struntade bara i det och fortsatte göra vad vi gjorde, men sen blev det uppenbart att hon helt enkelt bara ville annorlunda än vi och försökte få sin vilja fram genom att morra. Inte lite kaxigt! Vid ett par tillfällen har vi nu sagt åt henne att det där inte är ok och det verkar har fått bra effekt.

Jag började förstås oroa mig, men Per tar det så lugnt och har övertygat mig om att inte dra för stora växlar på det. Han menar att hon helt enkelt bara testar sig fram för att se hur hon ska kunna få som hon vill och att det gäller för oss att lära henne hur det är lämpligt att bete sig mot oss. Det är lätt hänt att man lägger mänskliga värderingar på beteendet och tycker att det är förfärligt, men egentligen är hon ju bara en liten valp på 9 veckor som är lite vilse i pannkakan. Lugn och rättvis uppfostran som gäller alltså. Just det här är inte vad jag behärskar bäst, men det känns ändå rätt ok. Jag får se det som en utmaning och tänka att jag lär mig massor.

Mina tankar just nu (efter Pers fina råd) är att vara väldigt tydlig med henne så hon får en förståelse för vad som är ok och inte, samt att försöka att få så mycket rätt som det bara går. Jag känner att om jag nu ska vara lite sträng med henne ibland så är det super-duper-viktigt att hon har mycket av ett rätt beteende att falla tillbaka på. Hittills känns det iaf jättebra och jag tror vi är på rätt väg.

Vendela tog lite bilder på henne också, de ligger iofs redan på hennes blogg men jag lägger upp nån enstaka. Nu är hon alltså 9 veckor.