En plats för sånt som inte ryms


Min blogg finns på 
hundbry.blogspot.com. 
Där försöker jag att hyfsat ofta skriva hyfsat kortfattade inlägg som handlar hundträning, mestadels då reflektioner kring min egen träning med världens härligaste malletik Caki.

Den här sidan är istället en dumpplats för lägre utläggningar relaterade till hund och hundträning som jag får för mig att skriva ibland. Anledningen till att lägger dem här är att de är för gamla, för långa eller ligger utanför ramarna ämnesmässigt för att passa i bloggen såsom jag har tänkt att den ska se ut. Texterna är mer eller mindre aktuella (=mer eller mindre pinsamma), men jag har bestämt att jag får lov att stå för dem även om jag kanske har ändrat mig angående vissa saker.

Uppdateringar här kommer att vara sällsynta, så bry er inte om att hålla koll. Jag skriver i bloggen om något läggs ut här. Ni är hemskt välkomna att tycka till (i bloggen eller via mejl) om det jag skriver även om ni inte känner mig eller inte håller med. Det vore bara roligt! 

01 november 2008

Per börjar bli varm i kläderna

Jag kom att prata med Jenny om en sak i går som jag gärna vill skriva om här. Det handlar om detta att man vill göra allt perfekt i hundträningen, att man läser och läser och går kurs efter kurs, och att med nästa hund, då minsann...

Självfallet uppstår många bra effekter av ha högt ställda mål. För mig själv är det för övrigt helt nödvändigt att ha ett mål att arbeta mot om jag ska få något gjort överhuvudtaget. Men, jag tror att det är oerhört viktigt att göra klart för sig själv vad målet egentligen är. Jag tror att många hunddressyrintresserade har som främsta mål att bli maximalt duktiga hunddressörer. Inte att vinna VM, och definitivt inte att inte göra några misstag. Det är viktigt att göra klart för sig vad man själv strävar efter eftersom de exempel jag räknade upp delvis står i konflikt med varandra. Om man tex har som yttersta mål att inte göra fel så har man det jätteenkelt; det är ju bara att inte skaffa någon hund eller, om man ändå vill ha en hund, att låta bli att träna eller, om man ändå vill träna, att bara träna på saker man känner sig bombsäker på, eller... Med denna inställning kommer man inte att uppnå vare sig målet att bli duktig eller att vinna VM. Liknande resonemang kan föras oavsett vilka mål du jämför, och därför är det alltså viktigt att veta vad man strävar mot.

Jag hävdar att om du vill bli bra på att dressera hundar får du inte vara rädd för att göra fel! Det är helt omöjligt att bli duktig utan att ägna sig åt konkret dressyr, och detta kommer oundvikligen att medföra att du gör massor av misstag (oavsett hur många böcker du läst). Jag påstår att det inte finns något alternativ till att ägna sig åt hundträning om man vill utvecklas maximalt. Därmed inte sagt att man imte kan lära sig massor genom att fundera, läsa, gå kurser, diskutera och så vidare. Tvärtom kan ens utveckling gå betydligt snabbare om man hittar rätt böcker, rätt kurser osv. Men det enda som är NÖDVÄNDIGT är att ägan sig åt praktisk träning.

Slutsats: Låt inte delmålet (tex att vinna VM) bli så viktigt att det verkliga målet (att bli en jättebra dressör) hamnar i skymundan. Låt inte rädslan för att göra fel hämma din hundträning!

/ Per