En plats för sånt som inte ryms


Min blogg finns på 
hundbry.blogspot.com. 
Där försöker jag att hyfsat ofta skriva hyfsat kortfattade inlägg som handlar hundträning, mestadels då reflektioner kring min egen träning med världens härligaste malletik Caki.

Den här sidan är istället en dumpplats för lägre utläggningar relaterade till hund och hundträning som jag får för mig att skriva ibland. Anledningen till att lägger dem här är att de är för gamla, för långa eller ligger utanför ramarna ämnesmässigt för att passa i bloggen såsom jag har tänkt att den ska se ut. Texterna är mer eller mindre aktuella (=mer eller mindre pinsamma), men jag har bestämt att jag får lov att stå för dem även om jag kanske har ändrat mig angående vissa saker.

Uppdateringar här kommer att vara sällsynta, så bry er inte om att hålla koll. Jag skriver i bloggen om något läggs ut här. Ni är hemskt välkomna att tycka till (i bloggen eller via mejl) om det jag skriver även om ni inte känner mig eller inte håller med. Det vore bara roligt! 

06 januari 2009

Kort uppdatering om Cakis träning

Något om vad vi jobbar med när vi väl tränar:
Det jag är mest nöjd med tror jag är att hon kan ligga jättefint plats med hakan i backen under två minuter i köket innan mat (men inte på helt fastande mage - vill inte att hon ska få magsår av alltför kraftig magsyraproduktion på fastande mage).
Fotgåendet kändes bra innan jul då vi kunde gå små stäckor och svänga lite men idag när vi skulle ta upp det det var det inte direkt att ta vid där vi slutade. På nåt vis har hon fått för sig att det ingår att försöka bita mig (lekfullt) i vänstersvängarna:) Hon är för söt men jag blev så paff att jag tränade väldigt dåligt, bara fortsatte att göra om istället för att ta en paus och angripa på ett anorlund sätt. Jag är säker på att det där kommer försvinna snabbt bara vi kommer på rätt köl.
Annars jobbar vi lite med hopp-stå som så många andra, men jag vet inte om mitt hopp är så värst bra. En ny grej har man ju så lite koll på hur man egentligen vill att det ska se ut. Det fiffiga är ju att man inte förstör nåt (förutom att man riskerar att få en lite hoppigare hund) utan att det bara är att lära hunden stanna utan hopp om man inte blir nöjd. Jag älskar när det är så, för då behöver man inte nojja så mycket utan kan träna på på känsla bara. Värre är det med fria följet på den punkten - oj vad man vill att det ska bli rätt.
Vi jobbar också med sitt, ligg stå och signaler på det. På en bra dag skiljer hon på signalerna ganska bra men ibland så går det inte lika bra. Vendela var här idag och tittade och jag tyckte inte det gick så värst bra. Upplevde heller inte att hon var så störd av publiken så att det skulle kunna förklara att detr gick sämre men senare kom jag på det - JAG blir väldigt besvärad av att ha publik när jag tränar så att antagligen beter jag mig annorlunda... Måste öva på att slappna av och träna som jag brukar även om nån tittar. Matte måste störningsträna alltså!
Hålla fast har börjat så smått med nu när munnen inte gör så ont längre. Försöker jobba med att ha henne sittande nästan från allra första början. Detta för att undvika kampbeteende när hon ska hålla emot när jag drar i grejen (tänker att hon ska hålla emot när jag drar, inte dra själv...) Det går bra än så länge man vi har inte gjort så mycket.
Annars är det väl lite stadga och lek som vi sysslar med. Början till inkallning ser ut som att sitta kvar medan jag går/springer bort och sedan kuta gärnet till mig på varsågod.
Ingångar hoppas jag kunna ta itu med på/efter privatlektion men Maria Hagström nästa vecka (KUL!), känner att jag vill passa på att få lite råd innan jag börjar så jag inte sjabblar till det.
Framöver blir det lite mer läggnde och sättande under baklänges marsch tror jag för det har jag inte alls gjort mycket av.

Hon är underbar att träna med iaf, väldigt eftertänksam och lättlärd. Det vi behöver få till i ett senare skede är lite mer fart, men jag tar det lungt med det så länge. I övrigt så utvecklar hon sig till en trevlig tjej tycker jag. Hon vet vad hon vill den lilla damen men hon är väldigt go och social. Jag känner mig väldigt glad över henne!